image

Välkommen till oss på Samtalshuset!

Vi är glada att du visar intresse för oss och hoppas att vi kan erbjuda dig den hjälp du söker. Till dig som inte kan/vill besöka oss på vår mottagning i centrala Stockholm så kan vi även erbjuda nätterapi. Läs i så fall mer om det genom att klicka här. Texten på den här sidan är avsedd för dig som vill veta mer om psykoterapi och vad som ofta skapar negativa tankar och känslor hos oss.

Vi bär alla med oss av våra tidigare erfarenheter, minnen, invanda handlings- och tankemönster. Ibland kan dessa dock ställa till det för oss i vuxen ålder.

De påverkar oss hur vi mår och hur vi uppfattar livet runt omkring oss själva och i relation till andra.

De kan också göra det svårt för oss att bygga stabila, kärleksfulla och trygga relationer eller att vi inte vågar anta nya utmaningar och leva vårt liv fullt ut.

Destruktiva tankar, mönster och handlingar i vårt dagliga liv kan visa sig som några av våra exempel nedan och kan t. ex. låta så här:

  • Jag har ångest, känner mig orolig och vågar inget
  • Jag får panikångest som hindrar mig i mitt dagliga liv
  • Jag har varit med om jobbiga situationer som ständigt återkommer till mig
  • Jag kan inte släppa gamla oförätter
  • Jag känner mig ledsen, men vet inte varför och är ofta negativ inför livet
  • Jag känner mig deprimerad eller har återkommande depressionsperioder

  • Jag har hamnat i en utmattningsdepression
  • Jag vågar mig inte ut bland folk, åka tunnelbana, buss eller gå på olika tillställningar
  • Jag känner mig värdelös, dum och tycker inte om mig själv
  • Jag måste genomföra vissa ritualer innan jag t.ex. kan lämna mitt hem. Vilket tar tid och skapar ångest
  • Jag har svårt att hantera olika situationer med andra människor
  • Jag hamnar ofta i konflikter
  • Jag är rädd för konflikter, vill gärna vara till lags och har vårt att säga nej
  • Jag kan säga ifrån om jag blir trängd, men får alltid dåligt samvete och ångest efteråt
  • Jag vågar inte gå in i en relation
  • Jag kan inte behålla en relation och känner mig instängd eller tröttnar efter ett tag
  • Jag blir svartsjuk och kontrollerande när jag är i ett förhållande
  • Jag vågar inte säga vad jag vill och känner, utan ger med mig lätt i en diskussion
  • Jag har svårt att hantera min matvanor och mitt förhållande till mat
  • Jag har svårt med närhet och intimitet och jag känner ingen sexlust
  • Jag får ont av sex
  • Jag har ofta mörka tankar som ibland känns som övermäktiga
  • Jag känner att jag håller på att gå in olika typer av missbruk
  • Jag ljuger och säger inte sanningen för att framstå i bättre dagar

Ja, listan skulle kunna göras ännu längre, men får tjäna som ett axplock på vad som ofta gör att människor känner att de vill gå i psykoterapi. Att gå i psykoterapi är att få hjälp med att kunna bearbeta och läka sina sår. Att se och våga möta sina gamla smärtor och mönster som du har varit med om. Det gör att du kan börja läka och göra nya val för att kunna må bättre i livet. Du kan på så sätt även få ett friare och mer harmoniskt.

Terapeuten hjälper dig med att vrida och vända på de olika perspektiven så att du får en större förståelse för dig och dina tillkortakommanden. Vi jobbar med din självbild så att du ska kunna få en större förståelse vem du är och vad du behöver, förstå och förändra ditt beteende och ditt handlingsmönster. Vilka beteenden vill du behålla och vilka vill du kanske slopa eller förändra för framtiden? Det är frågor som du kommer att ställa dig och du får insikter och verktyg för att kunna göra val som du känner är rätt för dig och ditt välmående.

På Samtalshuset jobbar vi alltid med dig i centrum. På ett roligt och avslappnande sätt, men alltid seriöst. Vi använder oss alltid av vetenskapligt beprövade och accepterade terapeutiska metoder, såsom KBT, Mindfulness och stärkande korttidsterapier såsom CCRT och ACT. Du kan läsa ännu mer om hur det går till att gå i terapi genom att klicka här.

Kontakta oss på 08-525 098 55 för att boka en tid eller om du har frågor. Våra förmånliga priser ser du i vår prislista.

Varmt välkommen